Tolv år som mp3-pirat!

Det som satte fart på mitt musikintresse var varken farsans gamla vinylskivor eller Trackslistan på P3. I stället var det de så kallade modulerna, ett slags musikfiler, ”låtar på datorn”. Nedan avbildas programmet Hippoplayer som mina kompisar med Amiga 1200 använde för att spela moduler.

hippoplayer

Själv kunde jag inte spela moduler eftersom familjens 486:a saknade ljudkort. Så en dag hände det fantastiska! En PC med ljudkort dök upp där hemma. (kan detta varit 1995 nångång?) Omedelbart kopierade jag alla mina vänners moduler. För att kunna spela modulerna på PC:n laddade jag hem (från BBS såklart!) några olika modulspelare. Inertia Player såg ut så här:

Inertia Player

En annan modulspelare var Cubic Player:

Cubic Player

Cubic Player

Cubic Player

Graphic spectrum analyzer, damn you’re hot! Med Cubic Player (som hade många fler funktioner än Inertia Player) blev min dator en musikmaskin!

En av modul som jag tyckte riktigt bra om var outofspa.mod. Fan vad jag diggade den.

Min modulperiod blev inte särskilt långvarig. I slutet av nittiotalet gick jag över till mp3. Minns att första mp3-låten jag spelade var Hypnotize av Notorious B.I.G. Hittade låten genom vanlig webbsökning med Altavista. Precis som idag alltså.

winplay

Programmet på den tiden hette Winplay. Minns att det inte gick att spola! Detta var 1997. I år kan jag alltså fira 12 år som mp3-pirat. Prinsesstårta hitåt! :)

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Ett svar

  1. Inertia player var grymt! Likaså Cubik player. Tänk att man hittade en länk till min sida om Hippoplayer här när jag Googlade efter Inertia-player lol

Kommentera

