Piratpartiet vägrar gå med arschlet först in i framtiden

shutter

I slutet av nittiotalet hade en kringresande teknikutställning ett stopp på min högstadieskola. Man fick blicka in i framtiden med 3d-glasögon. Virtual Reality! Inför gymnasievalet (också i slutet av nittiotalet) blev klassen ivägbjuden på en teknikdag. Vi delades in i lag och fick i uppdrag att bygga den bästa trådlösa kommunikatorn. Trådlöst. Uppkopplat. Underbart.

1999 var nätet otämjt och levade. Det gick att busa där! Med Netbus t.ex. Minns att jag fjärrstyrde polarens cd-lucka till att öppna och stänga sig. Sinnessjukt kul när han skickade nödmeddelanden över ICQ. ”Hjäälp, vad händer med min CD-ROM???”. Sånt går inte i dagens Telia säker surf-tider.

1999 hette mediaspelaren Sonique (i alla fall min). Av readme-filen framgår att ”Sonique sets a new precedent in application design, fusing a highly stylized aesthetic with a fluid, windowless interface. The result is a program that is not only extremely full featured, but intuitive and stylish as well.”

sonique

Stylish var ordet! Bara det att Sonique visade speltiden med en hundradels sekunds noggrannhet. Varför inte liksom? Sonique är minst 10 gånger hetare än dagens tråk-Winamp! Sonique trivs särskilt bra tillsammans med Blümchen.

Jag vill hämta tillbaka 1999. Året då Internet var kul, spännande, och fantastiskt. Året då datorprogrammen var ”stylish”.

Nu är internet farligt och tråkigt. Det anses vara fyllt med barnporr, terrorism, och narkotika. Och barnporr. Eller hur Hans Wallmark?. Delar av regeringen hoppar av glädje när copyrightmaffian skickar svenska teknik- och kulturhjältar i fängelse. Eller hur Lena Adelsohn-Liljeroth?

Var finns optimismen idag? Jag saknar 1999!

Här kommer Piratpartiet in i bilden. Piratpartiet står för en härlig teknikoptimism. Piratpartiet vägrar att gå med arschlet först in i framtiden. Heja Piratpartiet!

Läs även andra bloggares åsikter om ,

2 svar

  1. Visst var nätet roligt på den tiden. Jag blir nostalgisk över tiden då man kunde telneta in på mailservrar utan lösenord!

    Men samtidigt tycker jag att nätet är roligare idag! Idag är det inte längre ett mycket roligt verktyg utan en integrerad del av vår vardag vilket ger helt nya möjligheter till roligt, även om ”roliga bus” ibland (men inte alltid) blivit både mindre möjliga såväl som mindre lämpliga.

    Jag hoppas och tror att PP kan bidra till att behålla nätet roligt!

    • Sant! På den tiden var nätet lite mer som en leksak. =)

Kommentera

